Kolam Udang Dalam ShopLot

Dua hari lepas aku pergi jumpa my friend kat Restoran Haslam dekat dengan Hospital Tawakkal Jalan Pahang tue... since anak dia kena hospitalised sebab kena penyakit HFMD. Entah kebetulan kot, si tokey kedai , Dato Yusoff Haslam tue ada juga tengah pekena roti canai dekat sebelah meja kitaorang.. tapi kitaorang takdeler nak minta autograf ataupun nak mintak jadi pelakon kat dia tue, sini bukannya Hollywood sampai artis kena serbu.



Member aku nie tengah dok plan nak buka bisnes baru kat area Rawang.. sebab kat sana sewa shoplot cuma RM1,000 ribu jer.. not bad ler. tapi ader ker market kat area situ? Member aku confident cakap bisnes dia nie target for kaki pancing jer mostly mat-mat kilang kat area situ.



Aku tanya dia nak buat bisnes aper? Dia cakap hari tue dia ada sembang dengan sorang tokey kolam udang kat SUngai bUloh tentang prospect business kolam udang tue. TOkey tue pun bagitau kat dia yang satu hari average boleh untung bersih lebih kurang RM1,000. Aku pun terkejut biler dengar untung besar mcam tue..macam tak caya jer aku...



Actually, menurut member aku nie, kolam udang nie dibina di dalam ruang kedai yang akan disewanya tue.. tak besar pun.. cukup2 ikut keluasan k edai tue la. AKu pernah perasan kedai macam nie kat bandar Klang, tapi since aku bukannya kaki pancing, so aku tak perasan ler ramai ker tak orang dok pancing dalam kedai tue.. SO ikut cakap tokey tue, kos pembinaan kolam udang tue dan campur segala kos seperti sistem air ( nak bagi air tue masin ) akan melibatkan kos RM50,000 jer.. so kalau untung sehari RM1,000 sehari , lebih kurang 2 bulan dah boleh balik modal.



Ikut cakap member aku tue, udang yang diletak dalam kolam tue sebenarnya udang harimau.. sehari, tokey tue letak lebih kurang 50 kilo.. satu kilo boleh dapat RM 40..so kos beli udang sehari RM2,000. Tapi udang tue diletakkan ke dalam kolam secara berperingkat..takderlah tuang sekaligus..mahu tak balik untung kalau mcam tue. Setiap sejam akan dikenakn bayaran sebanyak RM15 sejam.. average seorang pemancing akan dok kat situ selama 2-3 jam. so sehari boleh dapat kutipan RM3,000 . Tolak dengan kos udang RM2,000, dapatlah untung RM1,000.



LAgi satu, tokey tue siap jual rokok dengan air lagi kat pelanggan2 dia tue... tambah lagi satu bisnes sampingan. And then, untuk mengambil hati customer dia, kalau ada pemancing yg takder ong ( kirenya tangkapan udang kureng), tokey tue akan bagi free udang2 yang dah mati ( mati sebab terkena umpan dan lain2). kirenya, customer tue rasa berbaloi la dan akan datang semula. Takderler orang rumah nak mengamuk kalau pulang dengan tangan kosong.. ( ataupun orang rumah fikir betul ker laki dia nie pergi mancing kalau pulang dengan tangan kosong)



So aku berdoa dan berharap agar member aku nie selamat berjaya membuka perniagaan nie.. harap jangan hangat2 tahi ayam sudah. Pada pembaca blog nie, hope ada antara u all yang berani menyahut cabaran untuk memasuki perniagaan ini.

  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP