Peta Rumah Aku

Hello,

Aku sebenarnya baru sajer lepas view google map sambil-sambil cari rumah aku kat taiping... memang excited giler aku cari rumah aku tue tapi sayang la pulak, rumah aku tue dikaburi dek awan, so tak nampak la bumbung rumah aku tue.. tapi aku letak gak la sign dalam map tue kot2 ada yang nak cari jalan rumah aku tue...

Oh yer, ko pun boleh cari rumah korang sendiri kat dalam map tue.. korang boleh masuk kat website http://wikimapia.org kalau korang nak tengok satu dunia pun boleh, sampaikan tempat korang tak pernah sampai pun boleh gak contohnya mcm padang pasir sahara dan kutub selatan.

Bercerita tentang rumah aku kat kampung nie... nak beritahu ler kat korang yang rumah ayah aku tue sedang under renovation..dah nak siap dah pun. Dekat 20 tahun ayah aku pencen, baru sekarang dia nak perbaiki rumah tue, tambah2 pulak aku dah nak kawin hujung tahun nie.. Yerlah, masa pencen askar dulu, ayah aku tak guna duit golden handshake yg dia dapat tue buat perbaik rumah tapi dia buat benda lain.

Instead buat nikah lagi satu atau buat rumah, ayah aku guna duit tue buat pelihara ayam puyuh kat belakang rumah aku tue.. masa tue zaman tahun 1989 tak silap aku, aku pun masih dalam standard 3. Banyak gak ler ayah aku bela buat berniaga tapi tak lama kemudian, tutup pasal tak laku. Yerlah, zaman tue burung puyuh pun ramai orang tak kenal lagi, lagipun, aku masa tue masih kecik lagi, kalau tak boleh gak bantu dalam bab marketing...

Tapi lepas tue, aku ingatkan ayah aku dah serik. Dia pi bela arnab pulak, pun 2 kali lima mcm burung puyuh,, bungkus gak. Tapi aku memang seronok masa bela arnab tue, dapat rasa daging arnab yang manis tue... Lepas tue, ayah pun stop buat bela2 haiwan ni.. mungkin modal pun dah kering kot...

Ayah aku tukar profesion dari bela binatang ke peniaga pasar malam. Aku memang salute dengan ayah aku nie...memang otak bisnes jer dan tak pernah give up untuk mencuba. Aku selalu ikut ayah aku pergi berniaga dulu..ala jual bihun sup jer. Dah puas berniaga pasar malam, ayah aku dapat pulak permit teksi, terus sampai sekarang nie dok bawa teksi lagi.. periuk belanga yang berniaga pasar malam tue ayah aku bagi kat pakcik aku buat berniaga benda yang sama gak.

La nie, ayah aku still bawa teksi untuk tampung belanja family aku..dapat gak la bawa 4 orang anak masuk universiti termasuk aku nie.. Pernah dalam zaman 90an dulu, masa tue orang sibuk dok main saham, ayah aku pun main sekali, sampai rugi dalam RM50 ribu ler... tapi ayah aku tak daya nak cakap apa pasal benda dah nak jadi.. sama ler macam aku hari tue, rugi RM10 ribu masuk skim cepat kayap tahun lepas...

Baru awal tahun nie, ayah aku dapat settle hutang ASB dengan bank, dapatlah lebih kurang RM50 ribu untuk perelok rumah kat kg tue..yerlah, keluarga dah bertambah pasal menantu nak masuk jadi tiga orang.. nanti raya semua nak berkumpul, kena lah tambah bilik untuk diorang bermalam. Takkan nak biaq diaorang tido kat hotel kot..

Lastly, untuk ayah aku yang tersayang, aku ingin ucapkan jutaan terima kasih kerana mendidik aku hingga aku menjadi seperti hari ini. Tanpa dia, aku rasa aku mungkin takkan sampai ke tahap sekarang... chow..

  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP