Hangat-Hangat Tahi Ayam

Aku sebelum nie banyak sangat planning nak buat bisnes tapi tak pernah2 jadi sampaikan member2 aku semua pakat kutuk setiap kali aku nak buka mulut nak buat bisnes.. mereka memang dah expect yang projek yang aku nak buat tue mesti takkan jalan punya lah...

Aku akui dengan kata2 mereka tapi tak salah kalau aku nak berangan dulu walaupun tak tahu projek bisnes aku tue akan jadi ke tak. Last2 diorang pun dah muak dengan aku dan tak percaya yang satu projek yang aku rancang takkan menjadi pun..diorang cakap memang mula2 nampak bersemangat nak buat projek tue tapi last2 jadi macam hangat2 tahi ayam.. cakap jer lebih tapi tak nampak hasil.

Banyak projek yang aku rancang kadang2 tak pernah bermula dan adakalanya pernah berjalan kejap je, lepas tue terus stop. Antara projek2 bisnes yang aku pernah rancang tapi tak pernah menjadi ialah projek jual aiskrim kon RM 1. Actually, aku dan member aku dah plan sampai jumpa supplier mesin aiskrim dgn cari tapak sekali tapi entah lah, asyik tertangguh2 pasal tak cukup modal terus tak jadi. Tokey kedai ( member aku gak) pun cakap tak payah ler buat, takut rugi jer.

So aku pun cancel projek tue.. Lagi projek bisnes aku yg dah running tapi tak menjadi contohnya mcam jual prepaid ( sampai setahun gak la), jual perfume ( stop pasal susah nak dapat stok dari member aku, dia pun kedekut nak bgtau siapa supplier dia), MLM ( company ni tutup pasal langgar undang2 Akta Jualan Langsung) dan Stormberg ( lesap RM10 ribu tak sampai seminggu, aku masuk 15/7/07 ( hari jumaat), hari 18/7/07 ( isnin) terus company kena raid dengan bank negara).

Tapi ada gak projek bisnes yang menjadi contohnya projek jual kuih raya masa bulan posa, memang laku habis tapi masalahnya tak cukup supply sebab supplier tak cukup tenaga kerja nak siapkan order kuih yang melambak tue.

Sekarang nie plak, aku baru bergiat nak jadi agent Public Mutual, baru je lepas exam last month. Aku harap this time aku boleh success dan tak lagi gagal mcm dulu. Hopefully, aku boleh earn income from this profession separuh dari full time job aku pun dah cukup bagus. Kalau gagal gak, confirm member2 aku kutuk aku lagi... eheehheehe....

  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP