Jual Gas Memasak

Kali nie aku nak cerita pasal bisnes yang quite simple tapi dia punya untung agak lumayan gak ler pada sesetengah orang. Bisnes yang aku maksudkan kat sini ialah jual gas memasak..

Kalau korang pernah nampak atau dengar bunyi hon lori yang akan selalu pusing taman-taman perumahan untuk alert orang ramai yang dah abis gas untuk memasak untuk beli gas dari diorang.. kiranya ala2 style lori paper lama yang pusing taman2 jerit.... old new paper!old new paper! surat kabar lama! surat kabar lama!

Sebenarnya operasi perniagaan gas nie nampak senang bagi aku la.. Pada sebelah pagi, si tokey akan bawa lori pusing2 taman sambil cari customer baru ataupun cari regular customer, semua bayaran adalah cash on delivery, so memang takder masalah hutang la. Agak2 dalam pukul 2-3 tue, mungkin semua stok gas akan sold out dan tokey nie akan terus pergi ke tempat supplier dia untuk replenish stok dia.. tapi bab beli nie dia pandai, dia akan ambik hutang ( selalunya dalam tempoh seminggu jer dapat kredit). Korang boleh beli supply gas nie daripada pengedar gas yang terdekat. So proses nie akan dia ulang tiap2 hari.. cash yang dia dapat tue mungkin dia boleh letak dalam bank untuk dapat sikit interest.

Kalau diikutkan belanja operasi bisnes nie la, cuma belanja untuk minyak lori dan repair lori jer..sekali dengan bayaran ansuran lori. Lainlah kalau korang nak ambik pekerja. Tapi bagi aku, setakat nak dapat decent income lebih kurang RM5-7 ribu sebulan, baik buat sendiri jer dari nak upah2 orang. Bukannya berat pun nak angkat tong gas tue..

Kekadang tue, korang siap boleh dapat lori free lagi kalau supplier gas tue nak promote gas dia gak... so korang dah untung dari bayar bulan2 untuk lori dah. Jadi for those yang berminat untuk menjalankan perniagaan ni, boleh la try. Baik kepada yang dah ada lori...boleh terus try, buat permulaan modal nak beli stok lebih kurang berapa jer... satu lori 1 tan berapa tong gas boleh masuk, katakan 100 tong. satu harga gas lebih kurang RM20 jer... so baru RM 2,000 jer. Tak mahal sangat pun...

Selamat mencuba.!!!!!

  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP