Kereta Oh Kereta

Aku 2-3 hari nie memang takder langsung mood nak update blog aku nie...bukan sebab tak ramai orang nak baca blog aku nie, tapi aku tengah tension mengenangkan kereta proton waja aku tue... asyik memanjang jer ada masalah..

Sedangkan keta proton waja aku tue punyalah aku jaga.. servis memang on time lah..tapi tahun nie saja, dah 2 kali kena masuk bengkel... first masa pergi kuantan masa bulan 3 hari tue, timing belt boleh putus pulak walaupun ada lagi 20,000 km baru nak kena ganti..melayang ler RM1,000..

Ingatkan dah abis problem tu...last2, masa on the way balik ke KL 3 hari lepas, boleh pulak kereta aku overheated kat highway dekat2 exit Bidor... masuk bengkel kat situ dan pomen situ bgtau kena overhaul enjin tue dan kos estimate dalam RM1,900. Aku dah memang angin giler... dan aku dah nekad, bulan depan aku kena start cari keta lain selain dari proton ... aku menyampah dah dengan keta nasional nie... baik cari keta import lagi bagus... tapi yang peliknya, keta kancil aku yang aku travel 100km setiap hari tak pernah pulak timbul masalah macam nie.. sedangkan waja aku tue, wife aku guna untuk ke ofis jer tiap2 hari, tak sampai pun 20km pergi balik.. tue yang buat aku hangin, kereta yang aku lenjan ok jer...kereta yang aku jaga, lagi buat perangai..

Since dah terlanjur aku dok cerita pasal kereta nie, aku ingat nak touch sikit pasal bisnes jual kereta terpakai nie... ada gak ler member aku yang buat bisnes used car nie.. sebenarnya bisnes used car nie takder ler seteruk mana pun, untung pun masyuk gak lagi2 kalau jual kereta recond.. actually, bisnes used car nie bukannya setakat untung dari perbezaan harga jual dengan harga beli jer... kadang2 ada jugak si tokey used car nie sanggup rugi atau breakeven biler jual kereta tue sebab dia nak makan lain2 income yang bersangkut paut ..

korang bayangkanlah... selain untung dari perbezaan harga jual dengan harga beli.. tokey kedai nie akan dapat handing fee dari bank lebih kurang RM600 sebuah ( itupun kalau loan lebih RM20,000), dapat lagi komisen insuran, processing fee chargekan atas customer dan sandblasting income. So memang untung ler bukan bisnes nie, tapi kena ada modal besar sikitlah...

Aku rasa risiko utama untuk bisnes nie biler interest HP tiba2 naik, mcam bulan Ogos nie, aku pergi survey Nissan Grand Livina dan tanya salesman tentang interest HP dan dia jawab sekarang sudah naik 3.99 % la ...baru 2 minggu naik. Kalau tak, tak sampai pun 3%.. memang menyesal tak beli awal2... mungkin aku pun tak jadi nak angkat keta mahal2 nie mengenangkan interest yang mahal nie... So biler interest HP naik, bisnes used car pun akan affected gak, yer la, sapa yang nak beli keta kalau interest naik melampau... baik beli keta baru jer kalau camtue..

Lagi satu tentang used car nie, kalau korang nak beli used car, baik beli used car kat luar lembah klang pasal harga dia akan murah sikit kerana kadar sewa kedai/tanah dia memang murah compare dengan sewa kat KL... so harga kereta pun akan jadi murah gak...

ok..Chow.. nanti2kanlah keta baru aku nanti...CUbalah teka...

  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP